Milyen esetekben érvényesíthetjük a jótállást?
Egy fogyasztó és egy vállalkozás közötti szerződés keretében eladott új tartós fogyasztási cikkekre jótállási kötelezettség terjed ki jogszabályban meghatározottak szerint. A jótállási kötelezettség teljesítése arra a vállalkozásra esik, amelyet a fogyasztóval kötött szerződés, a megállapodás tárgyát képező szolgáltatás nyújtására kötelez, ez egy új autó vásárlása esetén maga a márkakereskedés. Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet melléklete pontosan felsorolja azokat a kategóriákat, melyekre az eladónak kötelező jótállást vállalnia.
A rendelet 8. pontja , szerint: „10 000 forintot elérő eladási árú közlekedési eszközök, így különösen kerékpár, elektromos kerékpár, elektromos roller, quad, motorkerékpár, segédmotoros kerékpár, személygépkocsi, lakóautó, lakókocsi, utánfutós lakókocsi, utánfutó esetén kötelező a jótállás.”
Az eladó tehát a jótállási idő alatt köteles helyt állni a hibás teljesítésért, azaz, ha a megvásárolt termék nem felel meg a szerződésben vállalt feltételeknek, vagy később, a jótállási időn belül meghibásodik valamely anyag- vagy gyártási hiba következtében. Az eladó mentesül azonban a jótállási kötelezettsége alól, ha bizonyítani tudja, hogy a gépjármű meghibásodását a vevő magatartása okozta.