Az okmányirodák által elfogadott adásvételi szerződés négypéldányos, amelynek minden oldalán eredeti aláírásoknak kell szerepelniük. Az első két példány a vevőé, a harmadik és negyedik az eladót illeti. A dokumentumban részletesen tüntessük fel, hogy a járművet milyen állapotban vettük át, illetve térjünk ki az átvétel időpontjára is, amit érdemes percre pontosan megadni! A jármű aktuális műszaki állapotának rögzítése döntő fontosságú lehet egy későbbi szavatossági kérdés rendezése során, így célszerű részletesen rögzíteni a szerződésen az összes olyan körülményt, amit a hirdetésben és azóta írásban vagy szóban az eladó leírt vagy elmondott. Ennek érdemes kiterjednie többek között:
- a jármű típusának pontos megnevezésére,
- célszerűen a felszereltségi szintre vonatkozó adatokra (pl. Trend, Privilige,Elegance, stb.),
- az eladó által elvégzett szervizelések, javítások helyére, időpontjára és részletes körülményeire (mely szervizben és mikor szervizelték a járművet, melyet tudja számlával igazolni, mit cseréltek rajta),
- módosított, átalakított jármű (pl. utángyártott LED fényszóró, felépítmény) esetén az átalakítás körülményeire és a forgalmi engedély hátlapi bejegyzéseire,
- teljes felszereltséglistára,
- a jármű egyes szerkezeti elemeinek eladó által vállalt állapotára (pl. sértetlen és hibamentes, a gyártói előírások szerint rendszeresen szervizelt és karbantartott fékrendszer és futómű, kipufogórendszer és hajtáslánc, erőátviteli rendszerek, elektronika, utasvisszatartó és egyéb biztonsági rendszerek, karosszéria, légkezelési rendszerek, turbórendszer, üzemanyag rendszer, stb.)
Ne mondjunk le a szavatosságról!
Korábbi blogbejegyzésünkben már érintettük a szavatossági kötelezettséget , amit törvény ír elő, ezért nem feltétlenül kell benne lennie a szerződésben. Magánszemélyek esetében ugyanakkor a szerződők kizárhatják a szavatossági jogokat. Amennyiben az eladó ezt beleírta a megállapodásba, mi pedig figyelmetlenül aláírtuk, akkor hiába fordulunk később igénnyel az eladóhoz egy esetlegesen felmerülő rejtett hiba miatt.
Nagyon fontos, hogy a kereskedők viszont nem zárhatják ki a szavatosságot. Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén törvényileg 2 év szavatossági idő jár. Amennyiben a szerződés tárgya egy használt gépjármű, a felek ennél rövidebb szavatossági időben is megállapodhatnak, de a szavatosság ebben az esetben sem lehet 1 évnél rövidebb. Amennyiben a kereskedővel kötött adásvételi szerződésben mégis 12 hónapnál rövidebb idő szerepel, az érvénytelen kikötésnek minősül, mely támadható, ezért továbbra is fennáll a szavatossági kötelezettsége, ezt azonban már bíróság előtt kell bizonyítani!
Előfordulhat olyan eset is, amikor az autókereskedő egy olyan adásvételi szerződést tesz a vevő elé aláírásra, amelyen nem a kereskedés szerepel eladóként, mert bizományosként értékesíti a gépjárművet. Ebben az esetben a szavatossági kötelezettség nem a kereskedést, hanem az adásvételi szerződésen eladóként feltüntetett személyt terheli majd. Ha az eladó külföldi állampolgár, nagy kockázatot vállalunk, hiszen rejtett hiba esetén az ügy külföldi érintettsége nagyban megnehezíti az igényérvényesítési lehetőségeinket.
A segítség csak egy telefonhívásnyira van
Az Allianz Autóm Komfort csomagjának keretein belül az Allianz ügyfelei ingyenes telefonos jogsegélyszolgálatot vehetnek igénybe új, illetve használt autó vásárlása esetén, vagy a már átvett jármű kapcsán fellépő jogvitás helyzetben. A telefonos jogi tájékoztatás során alapos, személyre szabott információt és tanácsokat kaphatunk arról, milyen buktatókkal találkozhatunk, mire érdemes figyelnünk. A szolgáltatás igénybevételéhez már az is elég, ha rendelkezünk olyan járművel, aminek a biztosítása az említett csomagban van. Most ráadásul a kötelező gépjárműfelelősség-biztosítási szerződések díjáért az ügyfelek az Autóm Komfort csomagját kapják.