Kilenc európai ország 9497 lakosát kérdezte a nyaralással összefüggő elképzeléseiről az Allianz Partners. A megkérdezettek 83 százaléka tervezett vakációt erre a nyárra, 55 százalékuk belföldre, 45 százalékuk pedig külföldre. Az Ausztriára, az Egyesült Királyságra, Franciaországra, Hollandiára, Lengyelországra, Németországra, Olaszországra, Spanyolországra és Svájcra kiterjedő látleletből öt jellegzetességet mutatunk be.
1. A piszkos anyagiak: emelkedő utazási költségek
Még mindig az infláció nyomasztja a leginkább az európaiakat: ha vakációról van szó, a legtöbben – a megkérdezettek 64 százaléka – az emelkedő utazási költségektől féltik leginkább a nyaralásukat. Kirívóan magas az ezzel összefüggő aggodalom Olaszországban (72%), Spanyolországban (66%), az Egyesült Királyságban (66%) és Franciaországban (61%), míg Ausztriára (47%), Svájcra (44%) és Hollandiára (41%) jóval kevésbé.
Ez a kettősség meglátszik a vakációra szánt költségvetéseken is: miközben Svájcban 3077, Ausztriában 2421 eurót szánnak a nyaralásra, egy spanyol utazó 1019, egy lengyel pedig 1257 euróból tervez gazdálkodni. Szomorú tény, hogy az utazást nem tervezők több mint fele (55%) azért marad otthon, mert egyszerűen nem engedheti meg magának a nyaralást.
2. Vakáció – és ami mögötte van: élményekkel egybekötve
Érdekes, hogy a szokásos családi tematikán túl milyen egyéb élmények köré szerveződik a nyaralás a megkérdezettek terveiben. Csaknem minden második válaszadó (43%) egy koncerttel, fesztivállal vagy sporteseménnyel kapcsolja össze a vakációt, 39 százalékuk az aktív sportolásra, 32 százalékuk pedig a luxuskörülmények között eltöltött időre szavaz.
Tanulságos, hogy a megkérdezettek 25 százaléka a nyaralás időszaka alatt sem teszi teljesen zárójelbe a munkáját, ahogyan az is, hogy minden harmadik válaszadó (32%) egyedül indul útnak.