Az Allianz Hungária Zrt. mint a Magyar Olimpiai Bizottság és a Magyar Paralimpiai Bizottság partnere, a közelgő ötkarikás játékokat megelőzően felmérte a magyar felnőtt lakosság szurkolással kapcsolatos attitűdjét, motivációit és érdeklődését[1]. A „Nagy szurkoló felmérés”-ből kiderül, mindannyian rajongunk az olimpiáért: 94 százalékunk nézi fogja az olimpiai közvetítéseket, és átlagosan 4-5 sportágat követünk. A paralimpiát minden második magyar (56%) kíséri majd figyelemmel, de az 55 év felettiek körében megugrik a népszerűsége – a korcsoport 71 százaléka követi az eseményeket.
Családi körben szurkolunk – van, aki munkaidőben is
A válaszadók közel négyötöde még soha nem járt olimpián és nem is tervez ilyesmit. A felmérésben résztvevők fele nem hajlandó költeni arra, hogy személyesen szurkoljon, inkább az élő közvetítéseket követi. Nem meglepő módon a fiatalabbak a kalandvágyóbbak: a 18 és 35 év közöttiek negyede (25%) tervez kiutazni idén Párizsba, míg az idősebb, 55 év feletti korosztályban mindössze 13 százalék ezek aránya.
Az olimpiai közvetítéseket legszívesebben családi (34%) vagy baráti (24%) körben élvezzük. A sport közösségformáló ereje a fiatalok között mutatkozik meg erőteljesebben: közülük tízből négyen a barátokkal közös szurkolást részesítik előnyben. Természetesen ők a hangosabbak is az események alatt: a 25 év alattiak 39 százaléka képes végigkommentálni a közvetítéseket, és rájuk jellemzőbb az is, hogy felugranak és kiabálnak, ha izgatottak lesznek. Az életkor előrehaladtával aztán egyre inkább a csendesebb szurkolás veszi át a szerepet.
Minden ötödik válaszadó pedig akár az alvása vagy a munkavégzése rovására is ragaszkodik ahhoz, hogy élőben kövesse a várt eseményeket. Ez az átlagosnál jobban jellemzi az idősebb korosztályt: közel harmadukra igaz ez az állítás.
A közvetítésekben az úszás a favorit
A legtöbb sportrajongót - a válaszadók kétharmadát - az úszás szögezi a képernyők elé az olimpiai játékok alatt, ezt követi a vízilabda (57%), a labdarúgás (49%), a kézilabda (47%) és az atlétika (44%). A népszerűségi dobogó felső két fokán a nőknél is az úszás (72%), valamint a vízilabda (57%) áll, ezeket azonban az atlétika követi (46%). Az átlagos szurkoló 4,7 sportág eseményeire kíváncsi az olimpiai játékok alatt, ám a szám a korral előrehaladva nő: 65 év felett már 5,8 az átlag.
Olimpia: a fiatal felnőttek 21%-a többet mozog a hatására
A párizsi olimpiához hasonló sportesemények inkább a nőkből váltanak ki a személyes egészségükkel összefüggő reflexeket: minden negyedik felnőtt magyar nő ilyenkor egészségesebb életmódot követ, mint általában – derül ki az Allianz Hungária „Nagy szurkoló felmérés”-éből. A férfiak egészségtudatosságában olyannyira nem hoz változást például egy olimpia, hogy esetükben a sörfogyasztás emelkedik meg (16%), bár az, hogy többet nassolnak, mindkét nemre érvényes ilyenkor (a nők 10%-ára, a férfiak 11%-ára).
„A felmérésünk egyik legizgalmasabb részé az volt, amikor arra voltunk kíváncsiak, mennyire inspirál bennünket rendszeresebb sportolásra az olimpia. A válaszokból azt szűrtük le, hogy bőven van még tér a több mozgásra, mert mindössze 14 százalékunk sportol többet, és százból ketten próbálunk ki új sportágat az ötkarikás játékok hatására. Igazán jó hír azonban, hogy a fiatal felnőttek, vagyis a 18-25 évesek jóval fogékonyabbak az olimpia üzenetére, mert 21 százalékuk sokkal aktívabb sportolásba kezd az olimpia hatására, kedvenc sportolói hősies küzdelmét és sikereit látva, ami igazán biztató!” – fogalmaz Cséky Tímea, az Allianz Hungária marketing és vállalati kommunikációs vezetője. A Nagy szurkoló felmérés többségünkről azt mutatja, hogy az ötkarikás játékok hatására több sportközvetítést nézünk (59%), illetve gyakrabban olvassuk a sporthíreket (47%).