A bankoknak kötelessége minden év január 31-ig tájékoztatnia az ügyfeleiket az éves számlaköltségükről. A kimutatásban részletesen áttekinthetjük, hogy mennyit költöttünk banki szolgáltatásokra az elmúlt évben. Ilyen szolgáltatás lehet a számlavezetési díj, SMS-értesítések díja, internetbank, mobilalkalmazás és telefonos banki szolgáltatások díja.
Merjünk váltani!
Amennyiben azt látjuk, hogy a díjak emelkedtek, vagy nem vagyunk megelégedve a meglévő szolgáltatásokkal, érdemes lehet elgondolkozni elsődlegesen a bankszámlacsomag váltáson. Fontos azonban az is, hogy lássuk: mitől függ a minket érintő díjemelkedés. A fizetési vagy készpénzfelvételi szokásainktól? A számlacsomag típusától? Fontos, hogy a bankolási szokásainknak leginkább megfelelő számlacsomagot válasszuk! Amennyiben jelenlegi bankunk aktuális kínálatában nem találunk jobb alternatívát, éljünk az egyszerűsített bankváltás lehetőségével!
A különböző bankok ajánlatai, a kapcsolódó szolgáltatásaik, valamint azok díjai eltérőek lehetnek. Vannak olyan számlatulajdonosok, akik ugyanazokért a tranzakciókért akár ötször annyi díjat fizetnek, mint egy hasonló ügyfél. A számlavezetés díja is akár az évi 0 forinttól egészen több mint 20 ezer forintig terjedhet.
Fontos, hogy
- tudatosan mérjük fel saját igényünket;
- gondoljuk át mikor és mire használjuk bankszámlánkat;
- használunk-e az adott bankszámlához bankkártyát, és ha igen, hogyan (például online vásárlásnál, vagy üzletekben);
- valóban szükségünk van-e minden elérhető kapcsolódó szolgáltatásra;
- tekintsük át ezen szolgáltatások díját!
Ne feledjük: a bankszámla, számlacsomag kiválasztása nem egy egyszeri feladat. Bizonyos időközönként, például évente érdemes, de új élethelyzet (például munkahelyváltás, GYES stb.) esetén mindenképpen ajánlott felülvizsgálni a döntéseinket, és ha az igényeink, lehetőségeink változtak, akkor ehhez kell igazítanunk az új konstrukciót is.
Korábban a bankok postai úton küldték meg ügyfeleik részére az éves kimutatást, jelenleg ez már nagyobb részben online zajlik. Értesítőnket megkaphatjuk netbankon vagy mobilalkalmazáson keresztül, elektronikus úton letölthető pdf-ben, de természetesen postai úton, papír alapon is.
FONTOS!
Ha olyan e-mailt vagy értesítést kapunk, hogy banki üzenetünk érkezett a személyes tárhelyünkre, netbank fiókunkba, mindenképp nézzük meg – lehet, hogy épp az éves kimutatását küldték ki. Ugyanakkor legyünk körültekintőek, ha egy látszólag banki e-mailben személyes vagy bankszámlaadatainkat kérik – ezeket soha ne adjuk meg, a bank nem kér ilyen információkat levélben vagy e-mailben! Erről bővebben a Digitális biztonság c. tartalmak között olvashat.