Mennyibe kerül az akkumulátorcsere egy elektromos autóban?
 

Allianz Hungária Zrt. | 4 perc olvasási idő
Az elektromos autózással szemben rend szerint két tényező a jelentős visszatartó erő. Az egyik, hogy ha elektromos autóra váltok, lesz-e elegendő töltőállomás, a másik pedig, hogy mitévő legyek, ha meghibásodik az akkumulátor? A töltőállomások elterjedtsége gyakorlatilag egy önmagát megoldó probléma, hiszen minél nagyobb lesz rá az igény, minél jobban elterjednek az elektromos autók, annál több helyen lesz lehetőségünk feltölteni azokat. Az akkumulátorokkal kapcsolatos félelmeket azonban nem lehet ilyen könnyen eloszlatni. Mivel egyre többen vásárolnak elektromos vagy hibridautót, egyre több ország vezetése tartja fontosnak támogatni ebben az állampolgárait, egyre több használt elektromos autó kerül a piacra világszerte. A használt elektromos autó vásárlásakor kardinális kérdés, hogy milyen állapotban van az akkumulátor, és mégis mennyibe kerül kicserélni a legfontosabb alkatrészt, ha kiderül, hogy már az utolsókat rúgja?

 

Borsos ára lehet…

Az akkumulátorcsere költsége nagyban függ attól, hogy mennyire sérült meg az eredeti egység. A gyári energiaforrás kapacitása hosszú igénybevétel, sok töltési-merülési ciklust követően lecsökken. Bár hamarabb töltődik fel, kevesebb energiát fog tudni tárolni. Ez a legvalószínűbb forgatókönyv, amivel használt elektromos autó vásárlásakor találkozhatunk. Egy esetleges akkumulátorcsere a leginkább költséges ráfordítás, amelyre elektromos autónkkal kapcsolatban kényszerülhetünk.

De mégis mennyibe kerül egy vadonatúj akkumulátor? Noha a pontos összeg megállapítása sok tényezőtől függ, egészen biztos, hogy többmillió forintos tételre kell készülnünk. A számla végösszege elsősorban a gyártó márkától és az új akkumulátor kilowattórában mért kapacitásától függ. Ökölszabályként megállapítható, hogy kilowattóránként 50-100 ezer forint körüli összeggel kell kalkulálnunk, vagyis minél több elektromos energiát képes tárolni az új akkumulátor, annál többe fog kerülni. Jó hír viszont, hogy az energiaforrások ára a technológia folyamatos fejlődésével időről-időre csökken. 2016-ban az egy kilowattórára vetített költségek a mostaninál körülbelül 20 százalékkal voltak magasabbak mint ma, 2030-ra pedig az előrejelzések szerint a jelenlegi árak feléért is beszerezhetünk majd új akkumulátorokat. 

 

 

Mindig jól jön egy B- és C-terv

Választhatunk másik utat is, nem kell rögtön egy vadonatúj akkumulátort rendelni az autógyártónktól. Érdemes először körülnézni, hogy találunk-e használt csereakkumulátort. Ahogy egyre több és több elektromos autó kerül az utakra, statisztikailag egy valószínűbb, hogy egy olyan típusú autó is balesetet szenved, amilyen nekünk van, ilyenkor pedig előfordul, hogy hozzájuthatunk az ép alkatrészéhez (például egy sértetlen akkumulátorhoz) az új energiaforrás árának töredékéért. Valószínűleg alacsonyabb teljesítményű lesz, mint egy olyan, amely most gördült le az akkumulátorgyár futószalagjáról, de számunkra épp megfelelő. Ha sikerül ilyet találni, az mindenkinek jó: mi olcsóbban jövünk ki a javításból, a balesetet szenvedett autó gazdája értékesíti kocsija legdrágább alkatrészét, ráadásul egy meglévő alkatrész felhasználása mindig a leginkább környezetkímélő megoldás, tehát a Föld is profitál belőle.

Létezik más megoldás? Meg tudjuk úszni még annál is olcsóbban, hogy használt akkumulátort vegyünk? Van még egy út, amelyet talán kicsit hosszabb bejárni, de anyagilag ez a leginkább kedvező számunkra. Kereshetünk egy specialistát, aki elektromos autók javítására szakosodott, hátha vállalja a feladatot, és megpróbálja megjavítani a mi autónk energiaforrását is. A legtöbb elektromos autó akkumulátora gyakorlatilag nem más, mint egy elemcsomag. Önálló cellákból áll, amelyek összekapcsolva adják le azt a feszültséget, áramerősséget és rendelkeznek azzal a tárolókapacitással, amelyre autónknak szüksége van. Az autónk akkumulátora gyakran képtelen megtartani az elektromos töltést, vagy túl alacsony feszültséget, esetleg áramerősséget ad le, és ennek oka sokszor egy vagy két meghibásodott cella. Ha valaki rendelkezik a megfelelő tudással ahhoz, hogy felmérje az akkumulátor állapotát, a megfelelő eszközökkel megtalálhatóak ezek a hibás cellák, így egy új akkumulátor árának töredékéből megjavítható a jelenlegi. Az is elképzelhető, hogy a cellák épek, de a kapcsolat nem megfelelő közöttük, amelyet okozhat rozsda, kosz és egyéb mechanikai ok is. Bármi is a valódi ok, az elektromos járművünk fedélzeti számítógépe csak annyit fog jelezni „akkumulátorhiba.”

Elektromosautó-tulajdonos vagy, esetleg most gondolkodsz azon, hogy elektromos, vagy plug-in hibrid gépjárműre váltasz? Amennyiben igen, az elektromos járművekre is köthető Allianz Autóm a te biztosításod! Nézd meg, milyen fedezeteket kínálnak csomagjaink, és köss biztosítást meglévő elektromos járművedre könnyen, gyorsan és egyszerűen!