Elektromos autók biztonsága – aggodalmak kontra valóság
 

Allianz Hungária Zrt. | 4 perc olvasási idő
Noha az elektromos járművek egyre gyakoribbak a magyar utakon, a többség szemében talán még mindig újdonságnak számítanak. És ahogy az az újdonságok esetében lenni szokott, ezek is számos biztonsági aggály tárgyát képezik.

 

Az elektromos autók biztonsági besorolása

Az autógyártók számos biztonsági tesztnek vetik alá modelljeiket. Nincs ez másként az elektromos járművek esetében sem. A biztonsági besorolások általában azt mutatják, hogy az elektromos autók legalább olyan biztonságosak, mint belső égésű motoros társaik – legyen szó akár azonos modellek benzin- vagy dízelmotorral szerelt típusairól, akár ugyanazon gyártó más, méretben és tömegben azonos autóiról.

Ha megnézzük a tényleges biztonsági besorolásokat, sok elektromos jármű rendelkezik a legmagasabb minősítési szinttel. Ez magában nem is meglepő, hiszen az elektromos járművek tervezése során a gyártóknak figyelembe kell venniük mindazokat a biztonsági szempontokat, amelyeket egy hagyományos autó tervezése során tennének. Tapasztalataik pedig szinte kivétel nélkül felhasználhatóak elektromos gépjárművek gyártásakor is. Fékek, fényszórók, biztonsági övek, légzsákok, aktív biztonsági rendszerek, például a menetstabilizáló, a blokkolásgátlók, az automata vészfékezés, a ráfutásgátló, a sávelhagyás-jelző – ezek a rendszerek már évek óta velünk vannak. Ha valamire, hát arra számíthatunk, hogy ezek finomabb és precízebb változatai kerülnek az elektromos járművekbe. Ezektől a rendszerektől függ egy adott jármű biztonsági besorolása – a biztonsági övekkel, lámpákkal, figyelmeztető rendszerekkel és hasonlókkal kombinálva.

Ahogy fentebb említettük, az a tény, hogy az autóbiztonsági besorolások első helyezettjei között számos elektromos jármű található, csak azt bizonyítja, hogy elektromos járműben utazva legalább olyan biztonságban érezheted magad, mint egy hagyományos autóban. Ha megnézzük az Euro NCAP – az összes új autó biztonsági besorolását végző európai program – teszteredményeit és az elektromos autók biztonsági besorolásait, egyértelműen láthatjuk, hogy a legtöbb új elektromos autó a legmagasabb, ötcsillagos minősítést kapja. Vagyis ütközés esetén ezek az autók rendkívül jól védik a sofőrt és az utasokat. Az ötcsillagos pecsét azt is jelenti, hogy abban az esetben, ha az autó elüt egy gyalogost, az utóbbit is védi az autó néhány aktív és passzív biztonsági rendszere.

 

 

Az elektromos autók biztonsági statisztikái

A rendelkezésre álló autóbiztonsági statisztikák kedvező fényt vetnek az elektromos járművekre. A statisztikák arra vonatkozóan, hogy mely autók ütköznek gyakrabban, azt mutatják, hogy összességében nagyjából azonos eséllyel okoznak közúti balesetet az elektromos és a hagyományos járművek. Érdekesség, hogy a mikro- és kisvárosi autók szegmensében viszonylag kevés balesetet okoznak elektromos autók, míg a luxus szegmensben, SUV és szuperautó kategóriákban az elektromos autók akár 40%-kal több balesetet okoznak. Egyes szakértők szerint ez az elektromos járművek gyorsulási és fékezési jellemzőire vezethető vissza. Egy belső égésű motoros autóban – még egy erős jármű esetében is – a motornak kell egy kis idő, hogy elérje a maximális teljesítményt. A legtöbb motor ezt egy adott fordulatszámon teszi meg. Az elektromos autók viszont minden pillanatban teljes erővel a vezető rendelkezésére állnak. A szakértők szerint ennek tudható be, hogy a biztonsági statisztikákban nagyobb számban szerepelnek az elektromos járművek. A helyzetet egy hétvégi sofőrhöz hasonlítják, aki beül egy Ferrariba, és padlógázt nyom, ahogyan az alacsony teljesítményű városi autójában megszokta. Ha az ilyen gyorsulási jellemzők szokatlanok a vezető számára, az sajnos elég gyorsan az irányítás elvesztését eredményezi, a YouTube-on számos ilyen esetről találunk felvételt.

 

 

Elefánt a porcelánboltban

Számos hátborzongató videó terjed az interneten meghibásodott vagy balesetet szenvedett elektromos autókról. Bár az ilyen esetek nem gyakoriak, valahogy mégis bekerültek a köztudatba. A legtöbb elektromos autó lítium-ion akkumulátorral működik. Ezek az akkumulátorok gyúlékony elektrolitot tartalmaznak. Ezek azonban nem gyulladnak meg olyan könnyen.

Spontán tűz az elektromos járművekben előfordulhat, de nincs elég eset ahhoz, hogy megbízható statisztikát készítsünk róla. Ahhoz, hogy egy akkumulátor kigyulladjon, elméletileg elég, ha csak az egyik cella sérül meg. Ez rövidzárlathoz vezethet, ami miatt a cella felforrósodik, az elektrolit több száz Celsius fokra hevül, felmelegíti a szomszédos cellákat, ami pedig láncreakcióhoz vezet. Elméletileg. A gyakorlat azonban ennél jóval biztonságosabb…

Először is, a legtöbb akkumulátorcsomagot olyan helyre helyezik, ahol nem deformálódhat el rendeltetésszerű használat mellett, sőt még baleset során sem nyomódik össze. Másodszor, egyre több gyártó helyezi az akkumulátorcsomagokat alumínium tartályokba, amelyek még jobban védik a cellákat a fizikai behatásoktól, és egyúttal további tűzgátként is funkcionálnak. Harmadszor, az akkumulátorcsomagokat az autó biztonsági rendszerei felügyelik, és szükség esetén ki is kapcsolhatják. Negyedszer, egyre több gyártó alkalmaz folyadékhűtéses technológiát, hogy az egész rendszert még biztonságosabbá tegye. Egyszerre több rendszer katasztrofális meghibásodására lenne szükség ahhoz, hogy a tűz valódi biztonsági kockázattá váljon. Egyes statisztikák még közúti baleseteknél is azt mutatják, hogy több üzemanyaggal hajtott autó gyullad ki, mint elektromos. És végül egy ötödik indok a biztonságosság mellett, hogy egyes szakértők szerint körülbelül egy a tizenkét millióhoz az esélye annak, hogy egy elektromos jármű spontán kigyullad.

Elektromosautó-tulajdonos vagy, esetleg most gondolkodsz azon, hogy elektromos, vagy plug-in hibrid gépjárműre váltasz? Amennyiben igen, az elektromos járművekre is köthető Allianz Autóm a te biztosításod! Nézd meg, milyen fedezeteket kínálnak csomagjaink , és köss biztosítást meglévő elektromos járművedre könnyen, gyorsan és egyszerűen!