Az elektromos autók elterjedését novembertől újabb fejlesztési programmal támogatja a kormány, melynek keretében 60 milliárd forintot szánnak a töltőhálózat fejlesztésére és járművásárlás támogatásra. A Datahouse adatai alapján a forgalomba helyezett autók nagyrésze még mindig dízel- vagy benzinmeghajtású, a hibrid autók aránya mintegy 1,5 százalékkal, míg az elektromos járművek részaránya 0,5 százalékkal nőtt az elmúlt egy évben. Idén októberben pedig közel 25 százalékkal több elektromos és plug-in hibrid járművet helyeztek forgalomba az előző év azonos időszakához képest. A gyártók közül tavaly még kimagaslóan a BMW vezette a listát, idén viszont már osztozik az élmezőnyön a Teslával és a Mercedesszel.
A technológia fejlődésével a biztosításkötés is egyszerűbb
Néhány éve még nehézséget jelentett a biztosítóknak, hogy megfelelően beárazzák az elektromos járműveket, és még ma is vannak olyan társaságok, amelyek nem adnak ajánlatot olyan modellekre, amelyek hivatalos javítását Magyarországon nem lehet elvégezni. Ám jellemzően már egyre kevésbé jelent gondot a biztosítóknak akár még a legújabb típusok beárazása is.
„Mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nemzetközi kapcsolatrendszerüknek köszönhetően már az új típusok hazai bevezetése előtt tapasztalatokat tudunk szerezni az egyes járművekről és azok javítási költségeiről, és ennek a tudásnak a birtokában az ismeretlen kockázat magas árazása helyett akár sokkal kedvezőbb díjakat is tudunk kínálni” – mondta Töreky Gábor, az Allianz Hungária Zrt. gépjármű-biztosítási portfóliómenedzsment osztályának vezetője.
Nőtt a vidéki vállalatok penetrációja
Az elektromos és plug-in hibrid járművekre kötött biztosítási szerződések száma folyamatosan növekedett az elmúlt években az Allianznál, az e-autókra szabott fedezetek bevezetése óta több mint 20 százalékkal. A szerződések alapján az új autók dominálnak a biztosításoknál: 60 százalékban 1 évnél fiatalabb autókra kötik a tulajdonosok, 30 százalékban 1-5 éves, 10 százalékban pedig 5-10 éves autókra.
A biztosító adataiból jól látszik, hogy egyre több cég számára fontos, hogy a flottájukban e-autók legyenek, ugyanis a náluk szerződők 59 százaléka jogi személy. A magánszemélyek jórésze (40 százaléka) 30 év feletti, a 17-29 éves korosztály aránya pedig 1 százalék. Emellett a növekvő vidéki penetráció is jól kirajzolódik, mivel a biztosítások 53 százalékát vidéken kötik, 47 százalékát pedig a fővárosban, illetve Pest vármegyében.